Wettelijk bent u verplicht om bescheiden en andere gegevensdragers die (fiscaal) relevant kunnen zijn, zeven jaar te bewaren. Dat betreft dan met name de primaire administratie, zoals het grootboek en de vastlegging van debiteuren, crediteuren, in- en verkoop, voorraad en loonadministratie.
Hier zijn echter uitzonderingen op. Soms, met name bij onroerendgoedtransacties, is het zaak die bescheiden minimaal negen jaar te bewaren, in verband met de eventuele fiscale herzieningsperiode voor de btw. De onderstaande tabel geeft een overzicht met bewaartermijnen.
Documenten
|
Bewaar-termijn
|
Bewaren vanaf
|
Algemene administratie
|
7 jaar
|
Vanaf 1 januari na start administratie boekjaar
|
Facturen
|
7 jaar
|
Na opstellen c.q. ontvangst factuur
|
Gegevens loonadministratie (fiscaal belang)
|
5 jaar
|
Vanaf het einde van het kalenderjaar waarin de dienstbetrekking is geëindigd
|
Gegevens personeelsdossier (géén fiscaal belang) getuigschriften, correspondentie, ontwikkelingsplan, etc.
|
2 jaar
|
Twee jaar na uitdiensttreding
|
Jaarrekening en accountantsverklaring
|
7 jaar
|
Vanaf datum goedkeuring jaarrekening
|
Administratie van een ontbonden rechtspersoon, inclusief bescheiden en gegevensdrager
|
7 jaar
|
Na ontbinding rechtspersoon
|
Gegevens bedrijfsmatig onroerend goed
|
9 jaar
|
Volgend op het jaar van ingebruikname
|
Dividendnota’s
|
5 jaar
|
Na opstellen
|
Subsidieadministratie
|
7 jaar
|
Vanaf datum opstellen
|
Werknemers die aan gevaarlijke stoffen worden blootgesteld; arbeidsgezondheidskundig onderzoek en lijsten van werknemers die zijn blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen en asbest | 40 jaar
|
Vanaf beëindiging van de blootstelling aan gevaarlijke stoffen
|